Asuntokaupan ja kiinteistökaupan virheet ja lakimiehen rooli Turussa

Mitä tehdä kun asunnossa on kosteusongelma, mikrobeja tai terveyshaitta?

Asunnon tai kiinteistön myynti ja ostaminen ovat yleensä arvoltaan suurimpia kauppoja, joita yksityishenkilöt tekevät. Niihin liittyy myös ostajan taholta usein odotuksia ja kaupan kohteena olevassa rakennuksen kunnossa voi ilmetä kaupan jälkeen erilaisia ongelmia.

Kiinteistönkauppaa eli yleensä omakotitaloa ja asunto-osakkeen kauppaa koskevat eri säännökset, mutta pääasialliset toimintaohjeet ovat samantyyppisiä kummassakin tapauksessa. Riippuen siitä, oletko ostaja vai myyjä, toiminta on hiukan erilaista:

Ostaja

Mikäli olet ostanut kiinteistön ja asunto-osakkeen ja havaitset että siinä on jokin virhe tai on syytä epäillä että kaupan kohteessa on joku isompi ongelma, niin on tärkeää reklamoida myyjälle mahdollisimman pikaisesti, eli ilmoittaa virheestä. Tämä on tärkeää siksi, että mikäli reklamointia, eli virheilmoitusta ei tehdä kohtuullisessa ajassa, voi ostaja menettää oikeutensa saada hyvitystä virheestä. Virheilmoituksen täytyy sisältää tieto siitä, mitä virheellisyys koskee ja miten se ilmenee. Virheilmoituksen yhteydessä tulee myös ilmoittaa hinnanalennus, korvausvaatimus tai muu vaatimus ja sen peruste. Näiden tarkka määrä ei tarvtse olla tiedossa tässä vaiheessa.

Reklamaatiota varten kannattaa ottaa yhteyttä asiantuntevaan lakimieheen. Lakimies osaa kertoa mikä on virheen merkitys ja mitä voidaan vaatia. Mikäli virhe on merkittävä, on syytä selvittää  virheen laatu ja laajuus sillä tavalla, että siitä saadaan mahdollisimman hyvä näyttö mahdollista oikeudenkäyntiä varten. Usein tässä yhteydessä käytetään myös rakennusteknistä asiantuntijaa. Asiaa kannattaa pyrkiä ratkaisemaan sovinnollisesti myyjän kanssa, mutta samalla on otettava huomioon se, että mikäli sovintoon ei päästä, on varauduttava oikeudenkäyntiin, koska asiaa ei välttämättä saada sovittua kohtuullisin ehdoin. Ostajan on otettava huomioon virheen havaittuaan, että aivan vähäisistä virheistä ei voi vaatia ostajalta hyvitystä. Myös niiden asioiden osalta, joista oli tieto tai joista on nimenomaisesti sovittu, oikeutta virheestä johtuvaan seuraukseen esimerkiksi hinnan alennukseen, ei välttämättä ole.

Myyjä

Kun myyjä saa reklamaation eli virheilmoituksen tai häneen kohdistetaan jotain vaatimuksia, kannattaa ottaa heti yhteyttä lakimieheen. Tämä sen vuoksi, että voidaan mahdollisimman pian selvittää onko vaatimukselle perusteita ja päästään mukaan virheen selvittämiseen. Olisi tärkeää myyjän kannalta, että mikäli ostaja teettää erilaisia tutkimuksia kaupan kohteessa, myös myyjän näkökanta tulee esille ja päästään katsomaan ja mahdollisesti vaikuttamaan siihen miten tutkimukset tehdään. Tämä voi vähentää kustannuksia jatkossa.

Juristin käyttäminen ja kustannukset

Kun kysymyksessä on usein arvokas omaisuus ja rakennusten korjauskustannukset ovat yleensä suuria, niin lakimiehen käyttäminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kiinteistön tai asunto-osakkeen virheessä on perusteltua. Asian hoitamisen kustannukset riippuvat tapauksesta ja siitä, kuinka paljon asiantuntijoita täytyy käyttää ja eteneekö asia oikeudenkäyntiin saakka vai saadaanko se sovittua. Yleensä omistusasujilla on otettuna kotivakuutus, johon sisältyy oikeusturvavakuutus, joka korvaa pääosan lakimiehen kustannuksista vakuutuksessa määritettyyn rajaan saakka, joten juristin käyttämistä ei kannata arkailla eikä jättää viime tippaan.